ترجمه این پست به زبان های دیگر نیز روی سایت هست: English فارسی
هنر آینه کاری در طول معماری معاصر
هنر آینه کاری در طول معماری معاصر را میتوان در زمره آخرین هنرهایی دانست که ایرانیان در تزیینات داخلی از آن استفاده کردند. افرادی که در ابتدای امر این حرفه شروع به فعالیت و اجرا هنر آینه کاری. با استفاده از تکههای آینه با دقت و ظرافت فراوان به خلق آثار پرداختند.
امروزه در رشته طراحی داخلی، آینه به عنوان مادهای الهام بخش، مورد علاقه بسیاری از هنرمندان است.
اوج هنر آینه کاری در ایران قدیم را میتوان در دوره صفویه وقاجار جستجو کرد.
شاید دلیل آن را در ورود اتباع کشورهای دیگر در دربار پادشاهان دانست.
هنر آینه کاری در طول معماری معاصر
آینه کار به منظور خلق جهان جاودانی خویش،اشیاء را از محیط معمولشان به محیط درون آینه ها انتقال می دهد تا تکان ناشی از حضور غیر معمولشان در محیط جدید ایجاد ابهام کند. وی طرحی هندسی از خطوط عمودی، افقی و مورب را روی دیوار سامان می دهد که هر لحظه در پی حرکت نگاه بیننده، موج جدیدی از کنش بصری را به وجود می آورد و تجربه جدیدی از مشاهده اثر را باعث می شود این به تجربه کسی شباهت دارد که شکل های یک منظره را یکی یکی درک می کند ابعاد نسبی اشیاء به جای آنکه تا ابد به وسیله یک پرسپکتیو تک نقطه ای یا دو نقطه ای مانند آنچه معمولا در یک عکس می بینیم تثبیت شده باشد تغییر پیدا می کند.
آینه کاری ایرانی گونه ای دیوارنگاری به شمار می آید.
ولی به اعتبار ویژگی های بینشی، مضمونی و ساختاری، با انواع دیگر دیوارنگاری در جهان متفاوت است.
هنر آینه کاری عمدتاً در تزیینات داخلی بناهای تاریخی بویژه اماکن مذهبی کاربرد دارد. بنابراین آینه کار می کوشد خالقیت تصویری اش را با آراستگی و پرداخت پر وسواس در آمیزد، عرصه عمل وی چندان وسیع نیست ولی در همین محدوده نیز میتواند قدرت تخیل و چیره دستی خویش را در حد کمال به نمایش گذارد، به سبب مرارتی زاهدانه که آینه کار ایرانی برای تسلط بر وسیله بیان خویش تحمل میکند، کارش بعدی معنوی می یابد.
مهجام گلس سازنده انواع مدل های آیینه ای.
می توانید خانه خود را، به مانند یک کاخ تزیین نمایید.